De gezonde basisschool van de toekomst

Als iemand denkt aan de basisschool, denkt diegene meteen aan vakken zoals lezen, schrijven en rekenen. Toch heeft de basisschool een veel bredere functie. De basisschool bereidt kinderen voor op hun toekomst. Die toekomst bestaat uit meer dan kennis en vaardigheden alleen.

De basisschool leert kinderen ook om te leven: door de omgang tussen leerkracht en leerling en tussen leerlingen onderling. Gezond gedrag hoort ook tot leren leven en zit al deels in het leerplan, maar gezondheid en gezond gedrag is veel breder dan kennis.

Gezond leven gaat om gezonde voeding en om bewegen. Ook gaat het om kinderen voor te bereiden op de verleidingen die in de wereld constant op de loer liggen. Het gaat om gezondheid en gezond gedrag toepassen in een leefstijl van kinderen. Daarom hebben we de omslag gemaakt naar Gezonde Basisschool van de Toekomst: een basisschool is geen leerschool maar een leefschool.

Gezond eten

• De kinderen ontbijten thuis.
  • De kinderen krijgen in de ochtend een gezond tussendoortje aangeboden op school. Iedere dag is er de keuze uit twee soorten fruit.
  • Tussen de middag krijgen de kinderen een gezonde lunch aangeboden. Samen met hun klasgenoten eten ze de lunch op in de klas onder begeleiding van een pedagogisch medewerker of de eigen leerkracht. De lunch wordt geleverd door de JUMBO en is samengesteld volgens de regels van het Voedingscentrum Nederland. Vooral veel minder suiker en vet en meer vitaminen, eiwitten en vezels. Minimaal tachtig procent van de geserveerde producten komt uit de Schijf van Vijf. De lunch is zo samengesteld dat kinderen kunnen kiezen uit verschillende producten. Er wordt hierbij rekening gehouden met allergieën en dieetwensen.
  • Ouders hoeven ’s ochtends geen broodtrommels meer te vullen.

Wanneer zijn we klaar?

En wanneer moeten de gymspullen mee?